vrijdag 14 januari 2011

Facebook Privacy? Laat me niet lachen!!

Deze week nog eens ingelogd op een account die ik al lang niet meer had gebruikt. Ik kreeg de melding dat ik best een paar dingen anders instel om mijn privacy te garanderen. Ok, geen probleem. Even de 3 stapjes volgen en ik ben er vanaf dacht ik.

Stap 1: e-mailadres - jup ok... ziet er goed uit

Stap 2: GSM? hmm o ja ik heb mijn account eens bevestigd met mijn GSM, juist ja. Dus die hebben jullie bijgehouden. Ok, tot daar aan toe.

Stap 3: Kies een veiligheidsvraag. En toen kwam mijn innerlijke ik in onrust met Mark Zuckerberg z'n kinderlijke mentaliteit en aanpak van privacy.

Een screenshot om het te verduidelijken:


Met in het achterhoofd dat we hier wel degelijk spreken over de beveiligingsvraag die je moet invullen op de grootste social network site ter wereld waar ongeveer 80% van je familie, vriendenkring en kennissen op vertoeft... ff de vraagjes overlopen.

Damn you Mark! (sry... floept er ff uit).

Facebook Sequrity question 1: Wat is de achternaam van je leraar in de eerste klas lagere school?

Alé bon, als iemand wil... be my guest... alle mensjes die samen met mijn in die klas zaten kunnen de vraag beantwoorden.

Veiligheidsvraag 2: Geboorteplaats moeder?

Dat weet ongeveer de helft van al mijn kennissen, de ganse familie en met wat gokken zowat iedereen die je kent en weet waar je woont of afkomstig van bent. Enkele grote steden aflopen en klaar.

Vraag 3: De laatste vijf tekens van je rijbewijs. De juiste oplossing!!

Beveiligingsvraag 4: In welke straat woonde je als snotter?

Ook iedereen die mij kent, kan deze invullen.

Conclusie? Vraag 3 is de meest veilige vraag.
Jammer genoeg durf ik er geld op zetten dat de meesten nog niet eens hebben stilgestaan bij wat voor vragen ze hier voorgeschoteld werden! De meesten pikken snel iets om er vanaf te zijn, maar... OMFG wie heeft die vragen DURVEN opstellen bij Facebook!!?? Ze zitten duidelijk met hun kop in het zand daar in Paolo Alto!

Mark had een zwakke dag zeker?

Enfin... moord en brand schreeuwen is misschien nog niet nodig. Je moet nog steeds eerst een e-mailadres weten te vinden van de persoon en vermoedelijk ook bevestigen via e-mail dat je die beveiligingsvraag hebt ingevuld om een nieuw paswoord aan te vragen, maar toch... simplistisch zaken zijn soms verdacht dom én zeker in zo'n sociale omgeving waar er veer persoonlijke content valt te sprokkelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten