vrijdag 11 maart 2011

Auto's zijn belachelijk duur

Geef toe. Iedere man houdt van een mooie wagen. Een man die zonder liegen kan zeggen dat hij totaal geen gevoel heeft bij een auto, dat geloof ik gewoon niet.

Dat mag een oldtimer zijn of een splinternieuwe Mercedes, een autofreak zijn we allemaal een héél klein beetje. Ongeacht het model vind ik auto's best duur, te duur zelfs!

Ok, je kan er lang mee rijden, mits goed onderhouden, maar auto's zijn duur. Een goed onderhouden wagen waarmee je jaarlijks zo'n 15.000km mee rijdt (nog niet zo zot veel dus) is.... wat... zo'n 15 jaar waardig om mee te rijden? Tegenover de slijtage- en onderhoudskosten bedoel ik hé.

Puur mechanisch gezien is een auto één van de slechts werkende machines op aarde. Een industriële machine kan gemakkelijk 30 tot 40 jaar meegaan en zelfs dan zijn ze nog niet rijp voor het stort. De techniek zal misschien achterhaald zijn, maar werken doen ze nog steeds.

Draai- en freemachines kunnen dan ook jaren meegaan! Al eens een draaibank gezien van 50 jaar en ouder? Ik wel. En die doen het nog schitterend goed. Misschien wat minder nauwkeurig, maar een goeie mechanieker vangt die foutmarge wel op.

Zijn auto's dan gewoon niet te duur? Of zijn ze zo ontworpen om gewoon vervangen te worden om de x aantal jaar om onze economie in stand te houden?

Eerlijk gezegd, telkens ik zo'n dure auto zie rijden denk ik bij mezelf "wat is zo'n auto nu écht waard?".
Ik meen het hé. Wat is zo'n auto eigenlijk écht waard? Als garages en verdelers tot 6000 euro korting kunnen geven (recyclagepremie inbegrepen maar who cares), hoeveel kost zo'n nieuwe wagen dan 'maar'?

Wie durft er een boekje open doen?

1 opmerking:

  1. Ik heb een auto fabrikant als klant gehad. Hun auto's hebben wel een faire marge en ik denk dat het niet veel anders is bij de andere fabrikanten.

    Er is gewoon te veel aanbod, de markt doet hier zijn werk wel.

    Bij exclusieve auto's ligt dat een beetje anders. Daar zijn o.a. een pak minder aanbieders.

    Daar betaal je eigenlijk te veel, voor wat het is. Waarom zou een fabrikant 100,000 Euro vragen, wanneer hij er ook 150,000 Euro voor kan krijgen?

    Het publiek dat zo'n auto's koopt, wil ook niet dat 'iedereen' met zo'n auto zou rijden. Snobisme en zich willen onderscheiden zijn toch wel dikwijls belangrijk voor dat segment van klanten.

    Gewone auto's zijn ook niet echt goedkoop, maar dat ligt niet altijd aan de fabrikant. De klant is ook veeleisend en wil allerlei snufjes en toestanden.

    BeantwoordenVerwijderen