zondag 17 april 2011

Goedkope koptelefoons maken je oren kapot

Gisteren ben ik even naar Media Markt geweest om er een koptelefoon op te pikken zodat ik me wat kan afzonderen op het werk. Neen, niet omdat ik een beetje van een eenzaat ben, maar puur om het lawaai te verdringen om zo beter te kunnen focussen op m'n job.

Koptelefoon uitkiezen dacht ik en weg, een minuutje of 10 en ik ben weer buiten. Dat had je gedacht!
Ik ben ontzet over de kwaliteit van koptelefonen. Zelf heb ik er ene liggen die meer dan 10 jaar oud is, maar de linkerkant geeft geen geluid meer door. Zeer jammer, want ik hield van die koptelefoon (een Sennheiser trouwens voor 50 euro).

Die heeft dienst gedaan én afgezien... niet te doen. Paar keer op getrapt (per ongeluk), liter bier over gemorst (je komt al eens iets tegen in een DJ booth aan zatte 'fans') en een paar honderd keer 'kabeltje oprollen en omwikkelen'. Tot nu toe was dit de beste die ik ooit heb gehad.

Niet alleen het oor, maar het oog wil ook wat ;)

Lang verhaal kort: een muur vol koptelefonen in Media Markt en startend vanaf 19 euro tot 399 euro.

Ik heb al wat ervaring wat betreft muziek. Zelf maak ik nu al muziek, zo'n 8 à 9 jaar en gaande weg leer je wel veel bij over sound en stereobeeld en dergelijke zaken.

Een paar zaken die mij opvielen:

  • Alle koptelefonen tot 150 euro waren gewoonweg slecht!
  • Pioneer was best 'ok' vanaf 200 euro
  • Sennheiser HD20 serie is nog steeds de top van Sennheiser voor een haalbare prijs (150 flappen)
  • AKG (die bekend staan voor hun studio headphones) zaten opvallend slecht op je hoofd en sloten je oren niet goed (genoeg) af
  • Pioneer, de duurste, was de beste. Een verademing qua gevoel op je oren, zachte kussens en een goeie ruime sound met een stereobeeld om U tegen te zeggen.
Misschien even vermelden dat je bij het kiezen van een koptelefoon ook in je achterhoofd moet houden dat een bepaald type meestal ook een bepaalde klankkleur mee krijgt. Je kan het vergelijken met zout op je frieten. De ene heeft graag veel zout op z'n frieten, de andere al iets minder. Wel... bij headphones is dat ook zo. Meer bass? Dan zou ik je Sennheiser aanraden. Iets meer algemenere kleur, midtonen en wat high? Dan kan je misschien gaan voor een Pioneer of AKG.

Laat ik wel even duidelijk zijn dat je 3 zaken moet afwegen als je er eentje uitkiest:
  1. Koop geen koptelefoon onder de 150 euro.

    Het comfort + de klank is gewoonweg belachelijk slecht. Ik vraag me serieus af of die koptelefoontjes van 20 tot +100 euro je geen gehoorschade opleveren? Zo'n brol! Klankkleur zo flets als iets én dan nog maar zwijgen over het draagcomfort.

    Koop liever een iets duurdere headphone omdat die kwalitatiever zijn.

  2. Neem je tijd om er eentje uit te kiezen!

    Klankkleur is iets vreemds. Het is je smaak. Je eigen setting van je radio waar jij het beste bij voelt, wel.. die moet je ook vinden bij het kiezen van een koptelefoon. De ene zal al iets kritischer zijn dan de andere, maar tenslotte, jij bent consument en dus jij kiest welke je wil.
    Als de slechte niet verkopen, dan zullen die merken het wel snel snappen dat ze er niet kunnen van onderuit muizen om zo'n crap nog in de rekken te plaatsen.

  3. Wees eerlijk met jezelf

    Als je jouw smaak niet vind, koop er dan geen. Laat je ook niet beïnvloeden door vrienden. Die verkiezen een bepaald merk of type, maar dan is dat meestal omdat die headphone voor hen goed (genoeg) is. Wees jezelf, kies waar jij je goed bij voelt.

    Ik heb er gene gevonden naar mijn goesting, enfin... geen betaalbare tenminste. De duurste vond ik de beste, maar jah...
Nog een laatste tip: koop geen zo'n headphone met microotje als je die niet kan testen. Ok, de impedantie van de koptelefoon staat er op en de range van de frequenties, maar laat niet je niet vangen. Ze zijn super goedkoop tot zelfs duur (170 euro - zelf van geschrokken), maar zonder testen? No fokking way!

Trouwens, meestal geven de verbindingen na een tijdje ook al gekraak bij zo'n cheape gevallen. Moet je gewoonweg niet kopen. Test-Aankoop? Waar zitten jullie? Ik wil wel eens jullie mening weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten