vrijdag 11 november 2011

Echte fans op Facebook?

Iedere SEO'er moet in zijn vrije tijd een project hebben. Daar ben ik van overtuigd. Overkop gaan en terug alles fixen is de beste leerschool. Tot nu toe ben ik nog niet overkop gegaan, maar heb wel al enkele zaken opgezet waarvan ik het nu anders zou aanpakken. Een goeie manier om dingen te ondervinden en zelf terug alles recht te trekken.

Een van die zaken is het opzetten van een fanpage op Facebook. Technische is het peace of cake, écht! Vandaag de dag zet je zo'n fanpage op in letterlijk enkele minuten. Hop, een app zoeken, zo'n Bandpage app bijvoorbeeld voor een muziekgroepje en klaar is kees. Een tijd geleden, zo'n jaartje of 2, was dat andere koek. Zelf in html of fbml prutsen om er alles in te krijgen. De helft werkte dan nog niet eens, geen ondersteuning voor video etc. pfff wat een ramp. Dan prutsen, na dat jaar toen ze pas uitkwamen met FMBL, om die video's erin te krijgen. Gene kattepis. Ondertussen is het poepsimpel geworden.

De vraag is natuurlijk in hoeverre dat je zo'n fanpage opzet met de bedoeling, op het einde van de rit, echte fans te bereiken? Het is mooi, het is leuk en met een actie kan je plots veel fans bij krijgen, maar who cares.

Ik merk het zelf op. Zo'n fanpage werkt wel 'ok', maar zolang je niets weggeeft of je praat niet genoeg met mensen op Facebook, vergeet het maar. Content pushen, zoveel je wil. Geen fluit reactie, tenzij van een gozer die per ongeluk op die like knop klikt.

Eén van de meest leerrijke sectoren, vind ik zelf, is de muzieksector. Het runnen van een label in een niche afdeling van Elekronische muziek, dan nog met een eigen visie, is niet gescheten. De fans krijgen op Facebook al even min. Reactie uitlokken, dat lukt zo goed als niet. Dat interesseert hen allemaal niet. Zij willen puur fan zijn omdat ze dat echt willen en om jouw te steunen, meer niet. Enkele vinylplaten weggeven helpt. Je krijg er plots zo'n 30 fans bij. De vraag is alleen in hoeverre zijn die echt fan? Ik gok op zowat 1/6e. De rest laat zich nooit meer horen. Liken en weer weg. En vooral vergeten dat ze een pagina geliked hebben. Jij meer fans. Jij bent content. Zij? They don't really care.

Social media, heel subjectief als je het mij vraagt. Allemaal afhankelijk aan welke kant van de lijn je staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten