zaterdag 7 januari 2012

Float like a Butterfly, Sting like a Bee


De alom gekende quote van Cassius Marcellus Clay aka Mohammed Ali spreekt boekdelen. Eerlijk is eerlijk, die figuur heeft me al altijd geïntrigeerd. Zo'n verschijning, niet op z'n bek gevallen en man wat kon die lappen uitdelen. Jean-Pierre zal het geweten hebben.

Nevertheless, ik wou het over iets anders hebben. Vooral over dat "Stingen like Bee". Het valt op in welke maatschappij we leven betreft het bedrijfsleven. Hier in de Westvloandrns zijn ze precies nog niet zo ver. In Uustvlundrn is dat precies al wat beter.

Er leeft een verkeerde sfeer betreft delen van interesses en kennis. Het is niet zo als je advies geeft, dat jij je klant wil dom houden. Dat werkt niet. Frustraties, dat krijg je. Je klant snapt het niet, jij wil sneller vooruit dus je geeft extra uitleg. Die klant snapt het nog niet zo goed en is wat bang van z'n budget. De aanpak van jouw, dat vinden ze de max. Toch willen ze nog steeds het roer in handen hebben. Terecht hé. Zij zijn de geldschieters, maar ook de vragende partij. Vergeet dat niet.

Ik denk dat ik misschien niet mag veralgemenen, maar één van de hoofdredenen waarom ik naar Oost-Vlaanderen ben getrokken is de mentaliteit. Je klant informeren wat slecht en goed is, is het begin. Bij bedrijf x, tjah... daar zagen ze dat als een bedreiging. Klanten moeten alleen betalen en wij leveren 'professionele' service. So far professionalism.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je als bedrijf moet investeren in je klant. Geef die opleidingen, leer die wat jij al als een basis beschouwt. Dan snappen ze meer wat je wil doen en waarmee je precies bezig bent.

Zo heb ik er eentje in mijn portfolio waar ik zo goed als carte-blanche voor krijg. Super! Echt. De max. Ik ben eerlijk in mijn communicatie. Als er iets niet lukte, dan verbloem ik dat niet. Dan zeg ik dat we iets anders moeten proberen en lever ik een nieuwe ideetje aan. Hapt hij, zoveel te beter. Hapt hij niet, dan heeft die zeker en vast z'n redenen, die ik perfect kan begrijpen.

Het leuke aan zo'n klant is. Ik geef die veel info en ik krijg veel terug. "Aja, maar ik ken die gast en ik zou wel eens kunnen vragen om ....". Aha! Interessant. Terug een nieuwe denkpiste voor linkjes. Bijvoorbeeld.

Float like a butterfly and sting like a bee.

Het leukste was, een tijdje geleden, na een relatief lange stilte, kreeg ik een onverwacht mailtje van klant x. "Hey Dries, ... ik heb een interview weten te versieren met .... en we komen ook in de nieuwsbrief en de volgende brochure van .....". Het resultaat dus van een klant niet dom te houden. Het verlicht jouw werk, je klant apprecieert jouw ideeën en je maakt hebt bewust wat hij allemaal zelf kan doen. Het kost hem ook minder.

Ja maar ja... dan kunnen we minder offertes uitschrijven? Ja en neen. Minder offertes voor 'saaie' dingen zoals technische optimalisatie en copywriting etc... dat wel. Meer offertes voor andere dingen? Jup! Big time. Allemaal dankzij je klant te helpen en vooral die slimmer te maken.

Als je bang bent dat je klant plots alles zelf wil doen, laat'm doen. Vroeg of laat keert die toch terug al was het maar om advies te vragen of een strategie neer te pennen. De basis heb jij al hé, je kon ondertussen veel sneller groeien op andere vlakken als persoon en bedrijf.

Ook nog iets waar velen moeten van af stappen is het niet in dienst nemen van freelancers. Ik snap perfect dat er dingen best intern blijven, maar voor andere zaakjes kan je best iemand inschakelen als je planning overhoop ligt of je wil iets uitbesteden om sneller vooruit te gaan (mits een degelijke begeleiding van de freelancer in kwestie).

"Zouden we dat wel doen?"
"Maar wanneer gaan we dat dan wel moeten doen?"
"Mijn planning ontploft"
"Shit, dat moeten we ook nog maken"

F*ck it. Get shit done. Onmiddellijk in gang steken is de boodschap.
Ik heb alvast mijn weekplanning voor 2012 in gang gestoken. We zijn pas een week ver en dat schuift gelijk zot. Wil ik nog meer doen? Natuurlijk. Kan ik nog meer doen? Eerst de planning volgen en zien waar we landen in 2012, welke maand vrijkomt om nog meer te doen.

Het moeilijkste? Het niveau behouden zoals je nu bezig bent en toch bijleren en investeren. Dat vind ik persoonlijk het moeilijkste. Enfin...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten