donderdag 10 januari 2013

Electric cars! Hooray!

2013, ongetwijfeld het jaar van de elektrische auto.
Hoera!

Ik ben fan.
Eens mogen rijden met de Nissan Leaf een tijdje geleden op het werk (merci Bart).
Eerlijk? Ik was verkocht.

Fuck stinkende diesels
Al dat geronk van de middelmatige auto's. (Sportcars, dat is iets anders).

En hier mijn ideetjes erover, wat ik denk zal gebeuren:


  1. De automerken staan voor hun grootste uitdaging ooit
  2. Dit zal de markt openbreken. Tijd om die merkwaarde op te krikken
Het zijn er slechts twee waar ik nu aan denk.
Er zullen er wel meer zijn.
Maar...
Denk even met me mee.

De automerken staan voor hun grootste uitdaging ooit.

Dit is het keerpunt. We zijn het vast en zeker allemaal eens.
De oude auto gaan we in een mum van tijd uit het straatbeeld zien verdwijnen (ik schat in een 10 jaar, max) en de elektrische auto zal de plak zwaaien.
Dat betekent dat er een gans nieuw resem aan technische beperkingen te doorbreken zijn.
Voor ieder merk.
Het vertrouwde diesel en benzine (of gas) gegeven, dat is oude koek.
Iedereen kent die technologie.
In slechts 2 jaar van 5 liter naar 3,5 liter/100km door technische vooruitgang?
En dat voor ook doorsnee merken zoals Renault en Peugeot? 
Ze zitten aan hun top jong.
Veel beter kan bij niet meer.
Althans, als het schaalbaar moet zijn.

Dus...
Dat breekt alles open.
Diegene die de langste afstanden kan neerzetten zal op dit moment winnen.

Openbreken


Bon.. dat hierboven is kort door de bocht, maar eigenlijk smelt dit punt bij het vorig punt aan.
Laten we een kat een kat noemen. Of hoe zeggen ze dat weer?
Mijn heheuhn laat me in de steek.

Een elektromotor kent iedereen.
Al jaren gebruikt voor tal van toepassingen.
Zoveel speciaal is er niet aan.

DC-motorke in de koffer en eigenlijk is alles klaar.
Zelfs het vroegere lego werkte op dat simpele principe.

De batterij, zoveel speciaal zal er ook niet aan zijn hé.
Lithium was het zeker?
Kijk naar de smartphones.
Dag en nacht verschil?
Zever (in pakskes).
Het gaat al lang niet meer om de hardware.
De software en de efficiëntie, dat doet die batterij langer meegaan.

Akkoord dat er nog hardware progressie kan zijn.
Vermoedelijk wel.
De quick win? Software!

Dat betekent natuurlijk ook dat de automarkt in een beperkte tijd, laten we zeggen een jaar of twee, het zal moeten hebben van andere zaken als merken concurreren:

  • Snufjes
  • Comfort
  • Service
  • Garantie (zal dat nog nodig zijn? Geen slijtende onderdelen meer, zo goed als - op de batterij misschien)
  • Veiligheid
  • Wegligging
  • ...
Zoveel is er niet meer om te spelen hé.
Technologie is goedkoop geworden.
De Mercedes van vandaag, is de Clio binnen een jaar, misschien twee

Neen?
Of heb ik het mis voor?

In ieder geval, ik ben benieuwd wat dit zal geven.
De prijzen zullen sterk dalen.
Althans dat hoop ik.
Gemiddeld ligt die nu tussen de 20K (Renault) en 40K (BMW i3)

Als je het uitrekent, dan kost die elektrische auto je evenveel, als je het onderhoudspak van Renault erbij neemt. 

De prijs MOET dus wel zakken.
Tenzij ze het vuil gaan spelen.
Olie bijna op.
Nood/verslaving troef.
Bastards?

Zelf een elektrische wagen maken?
DIY?

Geen idee.
In ieder geval, mijn volgende wagen wordt wss elektrisch.
Als ik het kan betalen.
Misschien.
I wish.

Echt.
Ze zijn zo stil meneer....

1 opmerking:

  1. keep on dreaming! de eerste electrische wagen was er al in de jaren '40! hadden ze al die tijd al echt moeten willen....
    ik denk dat de olie eerst op moet zijn. zolang er daar aan te verdienen valt gaan ze niet echt voor iets anders gaan vrees ik!

    BeantwoordenVerwijderen