zondag 25 augustus 2013

Eénmaal of andermaal of nooit meer?

Spannende week deze week geweest
de week die moet komen ook.
Ik heb namelijk PKU en deze week deden we een test

we? wel.. eigenlijk ik alleen
de doc + diëtiste volgen langs de zijlijn wachtend op mijn kaartje besmeurd met bloed
eigenlijk een kaartje met bolletjes kleuren, alleen zonder kleurpotloodje.
Beetje gelijk Seven (de film), maar dan in't echt.

Klinkt creepy? is het niet

Deze week mocht ik een test doen met 2 sneetjes normaal - zoals alle andere mensen eten - bruin brood.
Dat naar binnen werken aan de ontbijttafel. Ik dacht er mij eerst mentaal te moeten overzetten. Zou ik het wel doen? Normaal mag het niet.

Al 30 jaar werd het er in gestampt. van kleins af aan.
"Dat mag niet".
"Dit mag je ook niet eten".

Bleek gemakkelijker dan gedacht.
In enkele happen was de eerste boterham op.
Verstand op nul en bijten, proefen, sensatie in de mond ervaren.
Nog nooit geproefd

 Net zoals het eerste ei'tje vroeger, de boterham ook in 3 gedeeld eerst.

Eén stukje zonder beleg, dan een stukje met choco, het laatste stukje met confituur
Daarna nog 1 item over. Kiezen voor de lekkerste combo. Het werd choco.

Zie je de foto hieronder?
Brood, zoals jij het kent, dagdagelijks op je tafel.

ff het mijne erbij nemen? Zelf gebakken. Ik kan niet anders.


mottig gesneden hé? 
Zelf gedaan ;)

Soit..

Ff paar dingen die mij opvielen.
Structuur? Totaal anders. Brood van de bakker is zo zacht... mals... het mijne? droog, vast, klomp bijten. zoiets.
De geur alleen ook al... mmm zo vers
De korst... ietwat zuur en zouterig, vreemd maar toch best lekker.
Ergens snap ik nu wel waarom kinderen niet graag korstjes eten. Best zuur smaakje voor kids.

Enfin..
Een ervaring rijker.
Nu zien wat de bloedwaarden zeggen.

Opzet? 
Een broodje kunnen eten over de middag met groentjes.
Sociaal zeer voordelig voor mij: "ja.. bestel ook maar een broodje voor mij".
Stel je voor... geen vragen meer over de middag zoals "en.. moet je dat dan zelf bakken etc...".
Niet dat het tegen steekt ofzo, maar toch... ergens een stukje loslaten en normaal voelen, heel even

Wat nog?
Op stap gaan.
Daguitstap, ff broodje in de Panos bestellen en klaar.
Geen gesukkel met zelf je brooddoos meenemen en alles voorzien om die dag rond te komen.
Fuck yes... dat zou echt zalig zijn.

We'll see.
Fingers crossed.

Ik vermoed een positief resultaat aangezien een eiwit-bom mijn waarden doet pieken en die enkele hogere waarden door dat brood, minder piekt... spreiden ipv pieken... kan beter werken. Snap je? Moeilijk om uit te leggen, maar in principe kan je het vergelijken met 1 grote zak chips in één keer opeten of 1 grote zak chips opeten over een ganse week. Even grote zak, beter gespreid, iets gezonder en beter dus.

We'll see.

Eigenlijk lieg ik als ik zeg dat ik nog nooit 'gewoon' brood heb gegeten.
Ooit eens volkoren gegeten. Weet niet meer hoeveel.
Was zat en wakker geworden met een halve boterham naast mijn kussen.
Best ff schrikken.
Honger gehad die nacht?
Niets meer in huis?
Best optie zonder al te veel nadenken?
Was een half volkoren boterham een kleinere piek dan nog een zak chips opentrekken qua eiwitten?
Who will know
Ik alleszins niet meer ;)

Deze week de resultaten. Denk ik. Hoop ik.
Pls... laat dit het begin van iets leuk worden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten