zaterdag 13 november 2010

Hoe elektrische wagens pushen

Je steekt de TV aan vandaag (en ook gisteren) en er wordt constant live verslag uitgebracht vanuit oudenaarde en omstreken. Toevallig ken ik er enkele mensen uit de streek en ik hoop dat hun huis gevrijwaard blijft van de wateroverlast. Na al dit gezien te hebben, denk ik dat het hoog tijd is dat we die elektrische wagens de markt in duwen.

Weg met de hybride


Laten we eens heel eerlijk zijn. Hybride wagens zijn goed, maar nog niet goed genoeg. Als we onze problemen qua vervuiling (maar ook innovatie) moeten aanpakken dan maken we best ook geen hybride wagens meer. Laat ik nu wel even duidelijk de prestaties achterwege laten alhoewel de elektrische wagens de hybride wagens flink aan het bijbenen zijn.

De best gekende hybride en een dijk van een wagen is ongetwijfeld de Toyota Prius. Een schitterende wagen (alhoewel over de looks kan gediscuteerd worden) vol technisch vernuft die de andere autobouwers even 'een poepie liet ruiken'. De Toyota Prius was nieuw en innovatief, maar werd helaas enkel opgepikt door milieubewuste gezinnen of hollywood sterren die aan hun imago wilden werken.

Allemaal goed en wel, maar die hybrides werken ook nog op fossiele brandstoffen voor x aantal % van hun verbruik en dus moeten we die ook uit ons eco-systeem bannen. Nu gelden extreme maatregelen, ongeacht de nodig tegenstribbelingen.

Politieke issues


Ok, ons land zit dik in de shit. Nog steeds geen regering, een bende kinderen die hun gelijk willen halen ongeacht ze een hoog IQ hebben of niet... pls people make up your mind. Een tijdje geleden, we weten nog allemaal goed de crisis en de problemen met de autoproductie in ons land.

Ondanks deze zaken worden er ieder jaar steeds meer auto's verkocht. Het wordt tijd dat de politiek hier eens drastisch ingrijpt. Wagens bouwen, ok geen probleem maar het wordt tijd dat er iemand zijn vuist op tafel plant en de lijnen uittekent om merken elektrische wagens te laten bouwen in ons land.

Het zal niet gemakkelijk zijn maar we kunnen niet anders:

  1. Overschakelijk moeten we zowiezo, fossiele brandstoffen geraken uitgeput
  2. Werk verzekerd, elektrische wagens bouwen, daar heb je ook mensen voor nodig
  3. Innovatie, waarom pushen we dit niet in België? Onderstrepen we nog eens het vooruitstrevende karakter van ons land op gebied van techniek, maar ook een mooi voorbeeld voor Europa (als centraal punt van de EU) en de totale wereld.
  4. ...
Dat er veel geld gemoeid is met taxen op fossiele brandstoffen en dergelijke, dat weet ik. Dat er pompstations misschien de duimen zullen moeten leggen, dat weet ik ook, maar dergelijke zaken kunnen omgevormd worden naar een nieuwe stroom (woordspeling). Er zijn hier wel mogelijkheden voor om de focus wat te verleggen en de inkomsten hieromtrent juist uit te stippelen.

Geld is wél een issue

Eerlijk gezegd ben ik wel een groene jongen. Ik probeer dat toch te zijn. Ik let op mijn verbruik, zowel water, elektriciteit en gas. Ik steek ook niet alle lichten aan op 1 plek. Ik surf met een laptop aangezien een vaste PC tot 3x zoveel verbruikt. Ik let op mijn groenten en fruit die ik aankoop. Ik kijk altijd even na of die Belgisch zijn... Ik ben ook de persoon die een kartonnen kistje meeneemt naar de boer en het zakje weigert, ... ik kan wel nog even doorgaan.

De grootste vervuiler is mijn wagen. Hem weg doen kan ik niet. Ik heb hem echt nodig. Jammer genoeg ben ik niet bij één van die mensen die geld genoeg heeft om een elektrische wagen te kopen en een carport te plaatsen met een klets zonnepanelen op. Graag hoor, maar ik kan het gewoonweg niet betalen. Zo'n elektrische wagen is duur. Veel te duur. 

Nu nog? Neen! Een elektrische wagen zal duur blijven. Wees eens eerlijk. Een wagen de dag vandaag is gewoon te duur. Je rijd er gemiddeld, als je al wat geluk hebt, 10 tot 15 jaar mee en dan mag je die ergens dumpen of wordt die richting Afrika gestuurd. Misschien worden er nog stukken gerecycleerd maar daar moet je niet op hopen als jongen met een groene ingesteldheid.

Mocht onze industriële hoogstaande machines ook maar zo'n periode meegaan verklaren ze je zot. Een auto is gewoon te duur. De winstmarge is gewoonweg te groot en de rijken worden alsmaar gulziger. Enfin.. dat is een andere discussie maar even mijn voorstel/idee om de elektrische wagen te pushen om het milieu te vrijwaren van een hoop uitlaatgassen.

Hoe kunnen we die elektrische wagen pushen?

Eerst en vooral moet er in de politiek iets verschuiven. Die mensen hebben toch behoorlijk wat macht en misschien moeten ze maar eens enkele elektrische modellen verplicht per merk voorstellen. Dat zal de werkgelegenheid ten goede komen en voor ons de prijs.

60 plussers

Welke mensen moeten een elektrische wagen kopen. Ik zeg moeten want er moet gewoon in actie geschoten worden. Alle mensen boven de 60 jaar, en dat zijn er heel wat met de vergrijzing, krijgen de kans niet meer (mits uitzonderingen) een auto te kopen op fossiele brandstoffen. Al deze mensen gebruiken de auto bijna alleen maar meer om korte afstanden te doen. Het is misschien wat kort door de bocht maar volg gewoon even mijn redenering. 

Deze personen gebruiken de wagens slechts nog om boodschappen te doen, een kaartje te gaan leggen of misschien hoogstens om nog eens te gaan wandelen of op reis te gaan. Als deze mensen nu eens een kleine financiële steun kregen om de aanzet te geven tot het kopen van zo'n elektrische wagen (met al dan niet een carport vol zonnepanelen) dan zou je al héél wat wagens vervangen hebben.

De meesten van hen kopen nog eens 'een laatste goeie mooie wagen' voor de laatste jaren. Waarom geen elektrische. Deze personen kopen meestal toch een nieuwe wagen waar de prijs al snel tussen de 8.000 en de 17.000 euro draait. Ik kan me niet voorstellen dat voor die prijs een elektrische wagen uit den boze is?

Zelfstandigen en grote bedrijven

Een tweede groep die 'behoorlijk' tot 'héél wat geld hebben' zijn de zelfstandigen. Laat ik misschien even verduidelijken: de zelfstandigen die al meer dan 5 jaar aan de bak zijn. Hier zou je kunnen werken met een omzetcijfer en deze mensen verplichten een elektrische wagen te kopen, indien dat haalbaar is. Een vertegenwoordiger die 100.000 km per jaar doet niet, maar een kleine zelfstandige die in zijn provincie blijft om karweitjes op te knappen kan bijvoorbeeld wel, als er een bestelwagenstype gemaakt wordt ten minste. Je zou hier toch ook al wat vervuilende wagens aan de kant kunnen schuiven.

Ik kan me goed voorstellen dat een verplichte ratio elektrische wagens per groot bedrijf (+50 personen bijvoorbeeld) ook een goeie zet kan zijn. Meestal zijn bedrijven die meer dan 50 werknemers in dienst hebben ook wel bedrijven die enkele bedrijfswagens hebben om kleine afstanden mee af te leggen, bijvoorbeeld tussen verschillende fabrieken, etc.

Een schoonmaakfirma bijvoorbeeld, is meestal ook regio gebonden. Waarom daar geen elektrische wagen pushen/verplichten? Niet regio gebonden? Dan is er een betere planning aan de orde want ik kan me niet voorstellen dat de personen van de planning geen rekening zouden houden met 'dat ligt niet op de baan' en zo het verbruik en tijd ten volle goed willen besteden.

De enigste mensen die hierover zullen klagen zijn de managers omdat deze meestal een voertuig kiezen met een sportief karakter, fiscaal aantrekkelijk (een auto die zuipt dus want dat kunnen ze inschrijven) of gaan voor uiterlijk en kwaliteit en/of merk gebonden aankopen doen bij hun best vriend autodealer x. 
De meesten moeten een grote wagen kopen om in te schrijven in hun belastingen... Enfin...

Er zijn een reeks dure auto's die niet veel verbruiken maar meestal kiezen ze toch een grotere wagen dan echt nodig is. Er is nog steeds de Tesla voor hen.

Conclusie

Er zijn tal van mogelijkheden om de bouw en verkoop van elektrische voertuigen te pushen. Het woord verplicht is een zwaar woord maar ik denk dat het niet anders kan. We moeten beslissingen nemen in functie van de toekomst. Je mag niet vergeten dat de kuddegeest van de massa te sterk is. Soms vragen dergelijke zaken voor drastische maatregelen/ingrepen.

Het is aan onze knappe koppen van de politiek om hier een praktisch en werkbaar voorstel over uit te werken. Als ze het dan toch willen goed doen, dan moeten ze nadenken over mondiale wetten. China is aan het boomen qua auto aankopen... een boel uitlaatgassen dus.

O ja... zonnepanelen verkiezen voor kerncentrales ook hé ;-)
Persoonlijk verbruik dan ook persoonlijk aanpakken i.p.v. een kanjer van een kerncentrale bij te bouwen. Windmolentjes per huisje? Dakpannen die eigenlijk zonnepaneeltjes zijn? ... genoeg leuke ideeën!

Ik heb ook een facebook pagina opgericht met het oog op info over elektrische voertuigen, milieuvriendelijkheid en vooral ook het aspect van betaalbaar zijn voor de modale burger. Wordt gerust fan en draag bij. Dit kan een aanzet zijn om de elektrische wagens te pushen. Jij kan er een deel van uitmaken, van die movement. Help mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten