zondag 19 december 2010

Politie, écht uw vriend

Deze morgen een lange tijd op het politiebureel gezeten. Neen ik heb niets mispeuterd, maar ik heb per ongeluk mijn inschrijvingsbewijs van mijn vorige wagen in de schredder gedumpt met als gevolg ik een heraanvraag moest doen om papiertjes te hebben om deze weer te kunnen verkopen.

Enfin... maar daar gaat deze post niet over. Met de auto op een remorque naar de politie dus was in dit weer al een taak op zich maar niet zo groot als de taak van de politieman. Man... wat een boel papierwerk is me dat zeg!

Meestal hebben politie een nogal nors en statisch voorkomen maar we troffen het met onzen inspecteur van dienst. Tijdens het papierwerk wat babbelen zoals normale mensen, wat grappen en normaal gepraat ondertussen. Ondanks z'n slechte tools, is het allemaal goed gekomen! Wat een werk.

Bij deze mijn respect voor de man zijn doorzettingsvermogen en wil ik een postje doen om wat awareness te kweken bij de mensen.

Geef toe, we haten allemaal papierwerk. Meestal is het een pain in the ass om alles al te begrijpen wat er met al die statische parlé wordt bedoelt, laat staan alles ingevuld krijgen op een correcte manier.

Je zou denken, de politie, een overheidsdienst, die moeten toch wel goeie tools hebben? Guess what... they don't. Een nieuwe PC en mooie kopiemachine, dat wel maar die software die alles moest mogelijk maken om snel en rap een verklaring op te stellen enzovoort... wat een hell zeg!

Blijkbaar weet de software niet eens in welk politiebureau de man aan het werken was met als gevolg tot vervelens toe 3 tot 4 maal dezelfde gegevens moeten invullen waar het politiebureau was. "Ja het systeem neemt alle info over naar de volgende stappen en papieren, het duurt eventjes maar het gaat allemaal automatisch" zei de Inspecteur. Niet dus.

Ik snapte de man zijn frustratie. Alles opnieuw ingeven en opnieuw controleren en dubbelchecken. 3 maal mijn adres invullen, 3 x het registratienummer van de auto, etc... allemaal wat kan in 1 goed doordacht formulier maar die software is blijkbaar daar te achterlijk voor.

Ik vraag me af wie die software eigenlijk schrijft! Denken die mannen niet na voor ze zo'n opdracht aannemen? Een simpele login van agent x zou bijvoorbeeld al kunnen bepalen in welk politiebureel hij werkt en dat moet hij dat al niet meer invullen. Een simpele copy paste functie van het ene formulier naar het andere zou ook een goeie tip zijn!

De beste manier hé... eerlijk? Standaard PV's die ze kunnen aanvullen met hun comments. Een android phone ofzo, alles inspreken en dan met voice to text alles netjes ingevuld. Ik sneller naar huis, de agent verlost van dat saaie en overbodige papierwerk en iedereen content.

Tijd voor een brainstorm-sessie bij de uitbesteding van zo'n software development denk ik dan. Wordt er eigenlijk eerst goed nagedacht vooraleer de opdracht opgesteld wordt om een offerte te krijgen? Ik vraag mij dat écht af!

Enfin, een dikke merci aan agent x voor zijn geduld en uitstekende hulp!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten