zondag 30 januari 2011

Geld per kilo

Ik vermoed dat er iets scheelt aan mij, mijn lief zegt het ook soms, maar deze morgen popte er weer spontaan een vraag in mijn hoofd. Net zoals iedere week, of tenminste regelmatig, verzamelen we al onze centjes en stoppen we die in 't zwijn.

Veel zit er nog niet in. Het lijk eerder nog wat op onderstaande foto, maar we zullen er dan wel eens iets leuk mee doen als het goed vet gemest is.

Iedere week een paar centjes die er in verdwijnen. Mocht dat een echt zwijn geweest zijn was het waarschijnlijk omgekomen van de honger, maar we hebben tijd hé. Wat we ermee gaan kopen, nog geen idee. Misschien een iPad ofzo. We'll see.

Even de portefeuille uitkieperen op tafel en alle centjes van 1, 2 en 5 eruit filteren en één voor één in dat zwijn z'n rug planten. Leuke bezigheid voor een zondag. Echt! Je gaat automatisch in ease-mode en droomt ondertussen wat weg wat je zal doen met die paar euro's die je al bij elkaar hebt gespaard.

Den dezen hier, dromen? Ja, maar plots kwam mijn financieel duiveltje op de schouder tikken. Je weet wel,  links het duiveltje dat je foute dingen voorstelt en rechts het engeltje dat de wimp afhangt. Het was één van de twee die weer een dom en vergezocht idee kwam voorstellen.

Even schetsen:

Ik ontzie het me nu al, maar als we dat zwijn hebben opgesneden en naar de bank moeten om die centjes te wisselen, zal er zeker een rij achter mij vormen waarvan zeker de helft in zichzelf denkt: "tssss typisch... ene die zijn spaarpotje komt lossen en wij mogen weer wachten".

Ik zou net hetzelfde denken, maar who cares, ik sta nu aan het loket en zij in die wachtrij ;)
Wat doen ze met die centjes? Tellen? Niet rechtstreeks, maar via een weegschaal. Ok, logisch. Als je het gewicht weet per centje, weet je hoeveel geld dat precies is.

Of die weegschaal nooit eens liegt in het voordeel van de bank is een andere vraag. Wees eens eerlijk. Ga jij dat zwijn vol centjes tellen? Ik dacht het niet!

Als dat spel op gewicht werkt, zou je dan het gewicht per centje niet kunnen laten toenemen door ze bijvoorbeeld in een badje met melamine te doppen* en zo iets meer te kunnen halen uit je nét geopereerd zwijn? Of is dat te ver gezocht? Zo'n onzichtbaar laagje erover en het gewicht wat laten toenemen? Toch geen slecht idee lijkt me?

Nét zoals mijn pa vroeger deed op z'n vakantiejob in de Frisa (ze maken er ijsjes - bestaat die firma eigenlijk nog?). 2 x doppen* in de chocolade zodat ze een dubbel laagje hadden op hun dessert. Was trouwens hun dagelijks dessert op kosten van de zaak. Maf hé!?

Enfin.. to the test? Of niet?

*doppen is een West-Vlaamse verbastering voor dippen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten