donderdag 25 augustus 2011

Band of Producer? Vergeet MP3 (als het om Sabam gaat)

Nét gezien dat Sabam dan toch niet zal aanrekenen naar Pukkelpop toe. Misschien maar best. Dat zou natuurlijk ook wel verkeerd overkomen mochten ze alles netjes incasseren zonder dat het festival doorgaat. Er leven dus nog écht daar enkele mensen die normaal zijn.

Enfin... ondertussen heb ik zo nu en dan al eens laten vallen op Twitter dat ik een platenlabeltje probeer te runnen. Ondertussen zijn we al 2,5 jaar verder en is de eerste vinylplaat te vinden in de shops. Een mijlpaal lijkt me, in deze harde tijden, vooral dure tijden voor het persen van vinyl. Ik mag eigenlijk niet klagen, het loopt (eindelijk) vlotjes.

Zoals ik een tijdje geleden nog te horen kreeg van Xavier (die nu toevallig bij ons stage doet): "Een label begint pas echt van de grond te komen na 2 jaar mits een goeie investering". Weet je wat? Ik denk dat hij gelijk heeft.

Xavier is een jonge gast, maar eigenlijk al een oude rot in het muziekvak. Ik denk niet dat ze bij Netlash-bSeen goed weten wat die knul (samen met zijn partner in crime Tomas) al allemaal heeft gerealiseerd in een zeer korte tijd. Ff opsommen tot zover ik mij het nog kan herinneren:

- Opstarten van zijn eigen label Wanted Music + opzetten van zijn eigen U&M project met 1e vinylrelease
- Opstarten van platenlabel Klips met diepe tech stuff, MP3 only
- Opstarten van platenlabel Maison Digitale voor een iets breder publiek, terug MP3 only
- Na een tijdje ook meedoen in de Versuz Essentials (schrijf ik het goed?) CD compilatie
- En dan nu nog steeds ook resident als ik het goed voor heb, van de Versuz in Hasselt dus hé

Ik dacht dat ik in contact ben gekomen met Xavier en Tomas via een mailtje van hen. Ze waren blijkbaar onder de indruk van mijn sound (ahum) en ik mocht wel eens een remixje doen. Dat heeft dan deze en deze opgeleverd als resultaat met nog een full ep op Klips daarbij (die blijkbaar offline is gehaald). De labelnight van Klips in de Rector in Gent was er anders ook niet naast toen!

Een mooie inleiding om wat tips te geven voor mensen die releasen of zelf een labeltje willen starten/runnen.

MP3 is een goed medium om te starten. Voor een quasi lage kost heb je al een EP uit in alle grote online stores. Eigenlijk betaal je nog alleen de mastering (als die al gedaan word #zucht) en een procent op je publishing en distributie. Dus dat is allemaal goedkoop.

Er is slechts 1 nadeel aan dat MP3 verhaal: je zal er zo goed als geen geld van zien terugkeren vanwege het aantal dat je verkoopt en zeker, of althans zo goed als niets, van Sabam. Je MP3's aangeven bij Sabam is een goeie zet, maar lets face it, alleen als je 100% je geld verdient met muziek maken of je internationaal een hit te pakken hebt.

Mijn publisher heeft zo'n 'kleine' wereldhit te pakken gehad enkele jaren terug op één van zijn labeltjes. Niets speciaals, maar toch nog goed om zo'n kleine 100 euro per maand aan royalties uitbetaald te krijgen.

Waarom moet je niet investeren in MP3?

- Je verdrinkt in de massa
- Het controle systeem van Sabam trekt op de ballen dus zal je geen geld zien (9 kansen op 10)
- Je track staat in de kortste keren op illegale sites


Ok, met mijn labeltje heb ik ook tracks op illegale sites staan, maar dat is iets anders. Dat kan je zien als een maatstaf voor succes. Je moet het zo zien: als er copies van jouw muziek op illegale download sites worden teruggevonden, hebben die mensen ergens gezegd dat het goeie muziek is. Ze willen die verspreiden.

Daarom moet je dus ook gaan voor Vinyl (of tenminste een vaste drager) als label. Het heeft veel meer voordelen, maar het is wel pakken duurder:

- Je krijg sowieso geld van Sabam vanwege de reproductierechten en mechanische rechten op een vaste drager
- Het is duur maar je fans hebben een vaste waarde in hun handen, mensen betalen daar nog steeds voor, believe it or not


Ok, een vinyl in deze tijden klinkt belachelijk, maar het is nog steeds dé beste promo tool die er is. CD'tjes branden doen ze allemaal, maar een vinyl met artwork en goeie mastering, die sterven uit en vallen dus weer extra op. Je moet natuurlijk afwegen in welk genre je iets uitbrengt, maar over het algemeen doet een vinyl het overal goed. Het betekent dat jij wél nog investeert in goeie muziek terwijl 10.000 anderen dat niet willen doen en simpelweg voor MP3 kiezen en de markt verzadigen.

Maar niemand speelt toch nog met vinyl dezer dagen? Juist, minder en minder en dat is jammer. De sound alleen al is iets apart, maar ook de handling bij het mixen. Discussie genoeg, waar ik gerust wel eens met jou wil over babbelen, maar in een club hoort de 'menigte' toch geen verschil en dus kiest men voor het gemak. Saai dus!

Enfin... als je denkt dat vinyl niets voor jou is? Dan denk ik dat je het mis hebt. Ondertussen is de eerste vinyl nu zo'n kleine maand uit en hebben ze de stock al voor de 3e keer opnieuw aangevuld op dé grootste online vinylshop in Duitsland. Je moet gewoon investeren in goeie muziek ;) en niet kiezen voor de gemakkelijkste oplossing. Het loont de moeite.

Mocht je het ook willen weten: voor de vinyl hadden we 180 fans op Facebook, nu hebben we er in een maandje zo'n +40 bij gekregen. Enkel door een vinyl te lanceren. Ok, zegt niet veel zo'n aantal fans, maar hun volgers krijgen wél onze input te zien als ze die gaan delen en verspreiden.

Ondertussen zijn er al enkele ambassadeurs bij ;) een wedstrijd vinyls uitdelen in Nightcode magazine (tnx Dave) en nu en dan een trouwe volger verrassen met een plaatje opsturen... kan wonderen doen ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten