zaterdag 19 november 2011

Einde van de ecopremie op wagens

Gisteren op het nieuws: de eerste inbedrijfstelling van een nieuwe auto zal duurder worden voor benzine modellen en iets goedkoper voor diesel modellen, mits een bepaalde limiet van CO2.

Hmmm eerste bedenking is al benzine duurder maken dan diesel? Benzine is trouwens minder vervuilend dan diesel hé. Broertje, ex-garagist, wist me te vertellen dat de trend kleine wagens is voor 'rond de kerk' gebruik. De meeste mensen rijden niet meer ver vanwege werk etc. Dat is wat aan het wegebben, waardoor een diesel te duur is. De onkosten qua onderhoud wegen voor een benzine wagen zijn blijkbaar goedkoper dan die voor een diesel.

Om die nu plots tot 3 à 4 maal meer te belasten bij de eerste inbedrijfstelling. Dat is wat kort door de bocht precies.

Ok, ik snap dat ze er misschien een lijn hebben in moeten trekken, maar toch. Het voelt niet echt onderbouwd aan.

Bij toeval lees ik net aan de ontbijttafel (ja, ik ontbijt in het weekend best lang) dat de ecopremie wegvalt eind december, tegen het einde van dit jaar dus. Als je dit jaar nog een auto wil kopen onder de grens van 105 gr/Km CO2, dan kan je nog 15% ecopremie krijgen tot max 4640 euro. Bij minder dan 115 gr/Km strijk je nog 3% op. Al bij al wel ok, maar als dat wegvalt denk ik niet dat mensen zo geneigd zullen zijn plots een nieuwe 'groene' wagen te kopen. Zeker niets als die inbedrijfstelling niet opweegt qua kost tegenover de aankoopprijs.

Hier ligt nu net een reclamefolder van de nieuwe Ford wagens. Guess what... bijna geen enkele auto geraakt onder die 105 gr/Km. Dat sluit onmiddellijk al Ford uit hé. Idem voor de Renaults. De kleine wagentjes, 2 modellen in dit geval, geraken onder die 105 gr/km grens. Dus dan moet je een klasse duurder kiezen? Ja... maar dan gaan ze die belastingen van die grotere merken (lees zwaardere auto's) weer omhoog jagen (gisteren in het nieuws op VRT). Ik snap het allemaal niet meer zo goed.

Niettegenstaande, als je zoals mij, geen geld hebt voor een splinternieuwe wagen dan zit er niets anders op om een goeie tweedehands wagen te vinden en die duurdere inbedrijfstellingkost maar mee te nemen. Die eenmalige kost... tjah.. wat ga je anders doen?

Een elektrische wagen is ook geen optie. Die zijn enkel voorzien op een beperkte afstand en zijn te duur. Voor mij althans. Je krijgt wel tot 9000 euro fiscaal voordeel (of was het nu ecopremie?), maar als zo'n wagen al snel 25.000 flappen kost en de elektriciteit nu ook niet echt goedkoper aan het worden is, is dit toch wel een dure investering, op dit moment.

Ik krijg zowat het gevoel dat die ministers denken dat iedereen zomaar een splinternieuwe wagen kan kopen. Ze hadden beter aan een goed systeem gedacht om een verplichte katalysator te voorzien op oude wagens, mits een verzegeling ofzo. Nadeel: zo'n kapotte katalysator kost al snel 2.000 flappen om te herstellen. Niet van de poes dus.

45.000 km per jaar - Wat is de beste optie voor een volgende wagen? Ik vraag het even aan jullie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten