zaterdag 20 december 2014

Politiekers, ik snap het niet

Ik snap het niet.
Ik ga niet schrijven over wie er wel of niet gelijk heeft.
Omdat het allemaal een beetje klopt.
De ene zegt dit. Ja dat klopt.
De andere zegt iets anders. Ja dat klopt ergens ook wel een beetje.
Allemaal veel te complex.

Blijkbaar heeft ons pa zich verveeld gisteren
en uitgerekend dat een KWH op 10 jaar zo'n 0,15 extra zou kosten als de kerncentrales overblijven.
Moord en brand qua kosten.
Nie zeveren hé gasten.

Iets anders.
Was het de indexsprong?
Ik weet het niet. Het ontglipt me.
De kost daarvan?
De minder bedeelden zouden 4,x euro krijgen
De gemiddelde mensen zou €8 inboeten
En de aller grootst getroffen personen €45 per maand.

Bon.
Laten we de helft eens pakken en verdelen onder het werkvolk.
Dus pakt, zo'n €20 gemiddeld per werkende kracht
Er zijn zo'n 4.5 mio werkende mensen in dit land?
Grof weg dus een miljard per maand.
Maakt 12 miljard op een jaar.
Daarmee gaan we België niet redden? toch?

Enfin.
Er moeten paar dingen veranderen.
Dat we allemaal langer moeten werken, whatever.
't zat er aan te komen.
So what.. voor de ene een straf en de andere een zege (zie de panorama zweden episode).
Allemaal ok.

Laten we dat even buiten beschouwing laten.

Iets wat ik nog steeds niet snap,
is dat we standaard 30d hebben om facturen te betalen.
Op zich niets mis mee, maar... je moet dus een maand wachten op je geld.
Eender wie. Bedrijven, zelfstandigen, maar ook werknemers kunnen dus 30d respijt uittrekken op het betalen van een factuur.

Waarom maken we daar geen 15 dagen van?
Sneller betalen is ook sneller circulatie van het geld.
Heeft het te maken met het uitbetalen van een maandloon van een bediende?
Ik ken de geschiedenis niet. Mocht dat zo zijn, waarom kunnen we dan niet 2x uitbetalen, zoals arbeiders het krijgen? Of mis ik iets? Ik vraag het jullie? I know shit about this.

Iets anders.
De loonlasten.
Ja die zijn groot.
Klopt.
Kosten veel geld.
Ok.
Ademruimte voor bedrijven en zelfstandigen.
Jup.
Allemaal akkoord.

1 ding is zeker.
Een extra mankracht betalen kost geld,
maar die betaald zichzelf toch? Of mis ik iets?
Een ondernemer die iemand extra in dienst neemt,
zal er 100% rekening mee houden dat die pipo zelf die kosten verdient. toch?
Of je hebt een verkeerde inschatting/berekening gemaakt.
Je kan ook gokken op groei. Investeren heet dat. Dat is waar.
Maar dan nog. Iedereen zal toch wel eens zijn rekenmachine boven halen, niet?

Stel.
De loonlasten verlagen.
Een bepaalde percentage.
Op voorwaarde.
Op voorwaarde dat het vrijgekomen bedrag geïnvesteerd wordt in het bedrijf.
In mankracht. In tools. In opleiding. In ...
Een deel van dat percentage,
gaat ook naar het personeel.
In een financiële beloning of een vrije dag (die kost ook geld - ergens).
Beetje extra koopkracht of een ademruimte voor werknemers kan geen kwaad, niet?
Lijkt me een mooie deal.
Meer ruimte voor groei (percentage moet de moeite zijn é politico's) en ruimte om mensen tevreden te stellen.

Iets anders.
Jongeren.
Kennen geen schijt van politiek.
Ik ook niet.
De historiek?
De groei van partijen?
Wat gebeurde er in de vorige regeringen?
...
You name it.

Sedert mijn 18, de eerste keer stemmen, .. jesus.. i don't know shit.
Wat wist ik van politiek. Geen kloten.
Bolletjes kleuren. Proficiat's ontvangen van de grote mensen.
En dat was een grote gebeurtenis.
Ik had zo net wss op de verkeerde mensen gestemd.
Ja hoor.
Proficiat!
Loser.

We zijn analfabeten op het vlak van politiek.
Democratie? Welke democratie?
Punten sprokkelen van bimbo's en pipo's die niet eens 100% snappen waarvoor ze kiezen.
Mezelf inclusief.
Wie leert het ons? Eens deftig?
Hé .. minister van onderwijs, misschien iets voor het lessenpakket?
Geef democratie een echte kans.
Leer het ons snappen.
Dat maakt jullie misschien wat banger, niet?
Mensen die echt snappen hoe het allemaal werkt?
Ik denk gewoon luidop.


Iets aansluitend.
Hé ... politiekers.
You talk shit én Chinese!
Politieke partijen hebben een onderstroom, hun idealen.
Allemaal goed en wel.
Bekijk hun programma eens tijdens de verkiezingen.
Grote overlap.
Het is verwarrend.
Allemaal lokken en stemmen ronselen.
En stemmen we dan op de "juiste" partij?
De "goei", gelijk ze zeggen?
Fuk da.

Serieus.
Jan, piet en kloai (sorry, i'm going west flemish on this one) kan in de politiek.
Trakteren op café
Hier en daar iemand kennen.
Fuk da.

De verkeerde mensen op de verkeerde plaats.
Begrijp me niet verkeerd.
Er zit zeker goeie op de juiste plaats ook.
Alleen zie ik het niet. Wie toont het mij?

Ik zie alleen bekvechten.
Over dingen die we allemaal al lang niet meer snappen.

Zeg... grote kuis in het parlement houden?
Een griekenlandje doen?
Technocraten even de boel laten overnemen.
Is dat een slecht idee?
Just a thought.
Nogmaals, ik zie en observeer maar.
Daar een paar slimme professoren even aan het roer zetten.
Misschien ook eens in Europa daar, in het parlement daar.

Nog iets.
Minister van het verkeer.
Nu minister van onderwijs.
Oink?

Is die overdracht zo makkelijk?
Alsof ik van straatveger naar leraar zou overstappen,
op enkele dagen, weken tijd.
Dat kan toch niet goed zijn?
Of hebben die een soort superbrain
die alles aan kennis en eerdere historiek opslorpt,
met behulp van een geheime machine,
met 8 octopus-like slangen op je kop die alles erin pompen.
Matrix style kungfu en leren helicopter vliegen.
Je weet wel.
Morpheus en Trinity style.
Pls do tell.


Oh ja...
Voor ik het vergeet.
Ik heb nog een ideetje.
Die ambtenaren, die kunnen gerust met minder pensioen.
Kan goed zijn dat ze hun best hebben gedaan,
maar de anderen doen ook goed hun best.
Zij hebben het uiteindelijk mogelijk gemaakt om hen zoveel te kunnen uitbetalen.
Stop daar eens mee.
Je kan dat niet blijven verantwoorden tegenover een gewone werkende mens.
Leg met uit waar de meerwaarde ligt.
pls do.
Ik snap het niet.


Oh..
Nog een ideetje.
Pas op het nieuws geweest.
Voetballers met €8k per maand die niet rond komen.
De wereld is naar de zak.
Mensen zijn achterlijk.
Een jobke om op te leggen aan de banken.
Mensen leren omgaan met hun geld.
Hen echt helpen.
Niet de zoveelste rente naar beneden laten afronden.
Toon eens dat jullie financiële nerds zijn.
Bewijs het.
De beloning?
Word of mouth.
Oldest marketing trick in the book.
In de UK doen het ze het al.
Het jammere is, ik kan gaan bank kiezen in de UK,
denk ik toch.

Anders... direct!


Oh ja...
Die reportage van panorama.
Zo'n 1.500 flappen per maand en die extra's etc met sociale zorg en verzekeringen (uitgerekend),
Los van of het haalbaar is of niet,
die aanpak doet jullie pissen in jullie broek.
Dat is het.
Het controle orgaan dat deels wegvalt.
Minder macht.
Minder controle over de massa.
Minder kunnen sturen.
Meer autonomie op een grote onderstroom die jullie niet kennen of snappen.
Jullie staan te ver van de echte wereld in vele gevallen.
Ik snap het hoor.
Om grote beslissingen te nemen, moet er afstand zijn.
Ik snap da.
En toch.
Denk er toch eens over na.
Maar echt goed.
Reken het uit.
Door de besten.

Al is het maar om ons deftig te informeren
en te tonen dat jullie durven ruim denken.
Ik denk dat ik misschien stem voor de piratenpartij de volgende keer.
Geen idee.
Inception is geschied.

Maar ja...
Tzal niet voor morgen zijn.
Tzal wss niet voor overmorgen zijn.

ma bon...

Ik snap het al lang niet meer.
Die politiek.
Die miserie in ons land.
Eerlijk? Ik voel er niets van.

Of ben ik te dom?
pls help me.

Het probleem is,
hoe ouder ik wordt,
hoe meer ik daar wakker van lig.

Dat stopt na een tijdje zegt ons ma.
Op een bepaald moment leg je je er maar bij neer.

Bij deze, Ik haak af.
Vroeger dan voorzien.
Ik ga werken.
Ik betaal mijn belastingen wel.
No problem.
Ik werk wel langer.
Ik wil gewoon alles snappen,
zodat ik de juiste keuze kan maken.

meer niet.
is dat teveel gevraagd?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten