dinsdag 9 november 2010

Digitaal downloaden, een tip voor minister Van Quickenborne

Vandaag op Studio Brussel, misschien een half uurtje geleden, hoorde ik eindelijk de reclamezin die ik al altijd al heb willen horen. "Hallo, ik ben .... en ik ben op zoek naar een manier om Photoshop te gebruiken voor die enkele keren ik het maar nodig heb. Ik hoef geen zo'n dure licentie voor het aantal keren ik het programma wens te gebruiken."

Zo was het ongeveer, de precieze tekst weet ik niet meer maar de context en de boodschap is over duidelijk! Laat mensen werken via een systeem waar ze mee kunnen inloggen en kiezen wat ze echt willen voor betalen.

Je kan dit doortrekken voor alles: boeken, muziek, films, tv, programma's, ... you name it.

Het is mogelijk. Minister Quickie haalde al het voorbeeld van iTunes op de radio aan, en terecht maar het kan misschien nog wel ietsje beter en Belgischer.

Ik schreeuw al langer dan vandaag dat ik dolgraag een provider wil die mij tv voorschotelt over internet. Neen geen digitale tv. Dat is via de kabel maar gewoon via internet! Waarom niet? Ha neen dat kan niet want hier in België hangen we vast aan pakketjes van download limieten terwijl ze daar in Nederland geen probleem over maken.

Het hangt allemaal samen. Hoe meer je download, hoe meer bandbreedte je wil. Hélaas is dit gewoon te duur (aan het worden). Ik hoef ook geen breedband om te downloaden maar ik wil kwaliteit. Laten we eens eerlijk zijn. Er is geen bal op tv de laatste tijd. Allemaal maar kookprogramma's en afgekookte (komen eten om in het thema van koken te blijven) reality shows die voor geen meter interessant zijn.

Ik heb daar gewoon geen zin in, maar als ik iets deftig wil kunnen kijken moet ik al weer overschakelen naar de vaste reeks zenders die ik aangeboden krijg. Ok, ca va, ja ken digitale zenders kiezen, maar er is meer dan dat. Waarom doen we gewoon niet alles via internet? Die kabel vervoert internet & digitale tv? Gooi die samen en vergroot de bandbreedte dus.

Google TV is het begin en eigenlijk geen moment te vroeg. Internet aansluiten aan je TV om interactie te krijgen met twitter en facebook etc. Schitterend maar nog niet helemaal. Als je de TV kan ook streamen over internet kan je alles doen. Zelf programma's kiezen voor een bepaalde prijs, zoals net gemist maar dan streaming natuurlijk. Waarom niet betalen per programma?

Bedenk de mogelijkheden eens voor reclame. Je creëert de perfecte doelgroep. Alle mensen die betalen voor dat ene programma zijn geïnteresseerd in het onderwerp van de show. Als je dan die show kan voorzien van online advertenties, e-books, desnoods linken naar muziekwinkels die de themes verkopen van die show... ik lul maar wat... wat een markt die je openbreekt!!

Providers, sla de handen in elkaar. Bedenk een haalbaar technisch model waarin jullie zich kunnen vinden en neem desnoods een deeltje van de reclame inkomsten voor jullie rekening. Dit soort medium kan zichzelf wel terug betalen. Er zijn genoeg mensen die willen betalen voor goeie en gerichte dingen, alle goeie producten werken zo. Waarom kan het hier in België dan niet?

Wat het illegaal downloaden betreft, dat kan je niet stoppen. Je kan nooit iemand verhinderen een cd te kopiëren en die dan ergens te sharen. Dat is gewoon niet haalbaar. Denk liever na over een betaalbaar model waar mensen gerust willen kopen voor een faire en haalbare prijs.

Het grootste nadeel is dat er nog geen goed platform is, zoals mister Q zei in zijn radiointerview. Iedereen zet maar dingen online of maakt zijn eigen online shop en wil alleen maar verkopen. Guess what.. als wij echt willen, dan doen wij dat spel hier instorten. (Natuurlijk vind ik nu die link niet maar het komt er op neer dat wij de bedrijven hun producten maken. Als wij het niet kopen, komt er ook geen markt voor. We moeten samenspannen!)

tot slot: Als er 1 zaak is waar providers en de uitvoerende machten moeten rekening mee houden, stel dat ze hier mee beginnen, dat ze toch maar eens best enkele mensen uitnodigen om hun visie en ideeën op tafel te gooien. Er zijn genoeg slimme en ambitieuze mensen die een goeie insteek kunnen geven om dit echt van de grond te laten komen. De meeste grote bedrijven/providers en instanties die dit zullen moeten realiseren zitten vastgeroest in hun structuur en business modellen. Hier moet je echt mensen hebben die durven out-of-the-box te denken. Eerst het idee en concept, daarna de technische knelpunten en niet omgekeerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten