zondag 28 november 2010

Lightweight Android version pls!

Deze morgen terug eens wat bijgebeend wat betreft de podcast. Tech45 probeer ik toch regelmatig te beluisteren. Altijd leuk Nederlandstalige geeks die bekvechten (discussiëren) over alle nieuwste gadgets.

De laatste podcast werd opgenomen op de Macbeurs in Genk. Centraal terug weer de iPad en het feit dat de PC eigenlijk zo goed als niet meer nodig is als je e-mails, surft... Terecht! Ik duw mijn vriendin ook in die richting. Nu al weigert ze haar laptop open te slaan en leest ze liever even haar e-mails op mijn iPhone. Die touch gesture is gewoon iets magisch en meer hoeft dat niet te zijn. Een PC om enkele wat op Facebook te zitten en mails te lezen? Mocht ik dat alleen doen... dan neem ik ook zeker een iPad.

Interessante opmerking in het gesprek: de openheid van het OS. Wederzijds gegronde opmerkingen. Een gesloten winkel met een enkele keuze is gemakkelijk voor de gebruiker, beslissen wat je wil kopen of doen. Een open OS biedt meer mogelijkheden maar je krijgt dan teveel keuzes om de oren geslingerd waardoor teveel mensen afhaken... te moeilijk!

Bon... simpel toch? Het wordt tijd dat Google misschien wat slimmer gaat spelen om Android op de markt te pushen. Het is algemeen geweten dat Android OS vooral door tech mensen wordt gebruikt.


Oplossing: Lightweight Android version.

Per OS update een automatische detectie waarbij ze een Lightweight Android versie op je phone zetten of niet. Een full install van het systeem met ergens in de settings een knopje aan en af voor die Lightweight versie.

Die kan gewoon een laagje zijn zoals die HTC Sense laag. Ik kan me goed voorstellen als je een simpele sense laag over de Android gooit met een simpel menu met duidelijk en kant-en-klare instellingen, de programma's die je echt nodig hebt en meer niet. Wil je meer kan je die downloaden via een pre-setted menu met aantal 'meest nuttige en gedownloade apps' in de lijst.

Full option? geen probleem. De laag terug afzetten en dan heb je de full monty.
Lijkt me een héél slimme zet. Nog niemand aan gedacht bij Google? Waarschijnlijk wel maar dat is waarschijnlijk hun doel niet. Persoonlijk wil ik ook meer met mijn iPhone kunnen. Die iPhone 4 is gewoon te duur voor wat ik wil doen. Er zijn trouwens ook teveel problemen mee...

Een eigen browser instellen bijvoorbeeld? Betere cookies handling? Voice controls voor het aansturen van sms'n, e-mailen zonder een app hiervoor te gebruiken, een goeie ingebouwde gps met turn-by-turn, ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten