vrijdag 3 december 2010

Werk zoeken (enquette van Vacature)

Ik probeer een trouwe lezer te zijn van het Vacature magazine. Voor wie het niet kent, het is een wekelijks (en gratis) magazine dat meestal de pijnpunten omtrent werk in al zijn vormen in de kijker zet. Zeer interessante lectuur altijd, dat wel, maar telkens slagen ze er toch in mij uit mijn gareel te slaan en te doen steigeren als een hengst met hondsdolheid. Nou... zo erg is het nu ook weer niet maar kom, ik heb toch soms problemen met enkele standpunten en uitspraken.

Ok, allemaal goed en wel, het is een enquette maar soms is het toch allemaal van de pot gerukt. Het begint (weeral) op de pagina met de inhoudstabel. Een kanjer van een titel: "Ik ben bereid tot heel wat opofferingen. 1000 euro is m'n bodemgrens. Ik moet toch de huur kunnen betalen?".

1000 euro netto? Te zot om los te lopen

Alé bon? Dus een jonge vrouw (ik vermoed een vrouw want er staat een foto bij van een meisje) kan het dus redden met 1000 euro?

Woont ze alleen? Laten we eens aannemen van wel. 500 euro huur voor een appartement of huisje? Lijkt me reëel. Er blijven nog 500 flappen over. Nog wat elektriciteit, gas en water er af per maand en er zal wel nog zo'n kleine 100 euro af gaan. 400 euro over.

Bon, next? Ze is jong (cfr. foto) en dus zal ze wel willen op internet kunnen met haar PC of laptop. Laten we nog aannemen dat ze haar laptop nog gebruikt van toen ze die gekregen had van pappie en mammie of betaalt met haar eigen zuurverdiende vakantiejob. Internet? Basis pakketje? Ik ga geen namen noemen maar ik dacht 20 is een reële prijs? Moet je al niet te zot veel voor surfen. 380 euro over.

TV? Ik denk het wel. Kabel? Hmmm zou me verwonderen. De meesten denken al niet meer aan kabel en nemen een all-in pakket. Om en bij de 50 euro om het af te ronden? Ok, dus die 380 wordt dus eigenlijk er nog 30 van af. 350 over.

Ik vergeet nog één van de belangrijkste zaken: eten! Een persoon die alleen zijn boodschappen doet (en niet te zot doet en wat op de prijs let) besteed al snel 150 euro per maand. Dus... 200 euro over.

O ja... CM? Nog eens 25 per maand? Zoiets zeker? 175 euro per maand over.

Nog iets gaan drinken? Max 1 maal per week als we niet te zot willen doen? 125 euro over?

Bon... dus je hebt dan nog 125 euro over per maand en dat kan je opzij zetten. Niet slecht maar uit vorige vacatures bleek dat er heel wat jongeren nog wel eens graag op reis gaan etc. Dus alles zal wel op zijn als je dat overschot later in een reisje giet. Strak plan! NOT!

Komaan mensen, doe normaal. 1000 euro? Daar hou je het toch niet mee uit. Ok, als je de luxe artikelen (en dan reken ik hier nog het vervoer niet eens in, in de veronderstelling dat ze dichtbij huis werkt voor 1000 flappen netto) kan je wel nog wat opzij zetten maar dan nog. Als er iets gebeurd, dan heb je het vlaggen.

Een persoon die alleen woont moet minimum 7000 euro op zijn rekening hebben staan, mocht er iets gebeuren. Dan spreken we worst case scenario wanneer je bijvoorbeeld een onverwachte ziekte krijgt of omvergekegeld wordt door een auto of zoiets.

Trouwens... mensen die 1000 euro uitbetalen voor een full-time job vind ik persoonlijk een ware schande. Een vriendin van me werkte in een winkel en die had die 1000 euro netto nog niet eens na heel wat meer uren kloppen (incl. weekends).

O ja.. meisje? En wat als je een huisje wil kopen? Met welke centjes ga je dat doen? Het enige voordeel van dit is natuurlijk dat ze haar huurappartement of huurhuis kan opzeggen wanneer ze iets beter vind en eventueel moet of wil verhuizen.

Enfin.... part 1 dus.

Klaar voor part 2?

Serieus van de pot gerukt

Uit de enquette blijkt dat walen meer willen opgeven voor een job t.o.v. vlamingen. Discussie uitlokken ga ik niet doen. Ik ken te weinig van Wallonië maar ik vermoed dat daar de kans op slagen om een job te vinden inderdaad een pak lager ligt. Maar er waren nog interessantere cases, onder andere die van een zekere Evy.

Case 1 - Loyaal vs ik wil eender waar werken

Evy (21 jaar) heeft marketing gestudeerd en zocht een job regio Leuven. Niets gevonden en Gent ziet ze blijkbaar ook zitten, maar als er iemand voor haar neus met de job gaat lopen zijn het de mensen met ervaring. Algemeen geweten feit! Ze heeft slechts 3 maand stage als ervaring. Ze wil eventueel in een winkel gaan werken ook al is het maar om iets te doen.

Beste Evy, 1/2 mensen die een winkel heeft (tenzij het een grote keten is) zal je niet aannemen om de simpele reden je geen trouwe werknemer zal zijn. Als je iets beter zal vinden, ben je weg. Het is zo!

Case 2 - Interim suckt


Hélène is 26 en is afgestudeerd. Ze heeft Politieke Wetenschappen en Europese studies aan het ULG achter de rug. Na 5 maanden heeft ze de strijd wat gestaakt naar een job volgens haar interesses en diploma en werkt ze nu voor 1.100 netto als interim bij de post. Ze vraagt zichzelf iedere dag af of ze zo stom is of er nu écht zo weinig jobs voor handen zijn? Ze blijft volhouden tot ze iets vind wat haar meer zal liggen.

Beste Hélène, er zijn jobs genoeg die meer verdienen dan dat. Als je toch enkel wil werken met het oog op geld verdienen en uitkijken naar iets anders zou ik solliciteren voor een job in een fabriek tijdens de nachtdienst. Hard werken en vroeg opstaan (zoals je nu toch al doet) maar je zal er een serieuze duit meer verdienen. Sparen voor een klein wagentje en iets verder op zoek naar werk? Daarnaast moet je ook weten dat een interim je vakantiegeld ook al uitbetaald op het einde van iedere week. Het is maar dat je het weet zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Btw, interim? Ik doe het nooit meer! Je belastingen zijn schandalig hoog! Ik ga mijn gal hier niet spuwen, maar het maakt me nog steeds furieus als ik er aan denk. (andere persoonlijke case)

Er staan een heleboel cijfertjes in vacature met stellingen maar 56% waren van mensen zonder kinderen, m.a.w. mensen die vermoedelijk single zijn of misschien samen wonen met hun lief of een stel vrienden (eventueel). In grote lijnen komt het er op neer dat we niet graag toegevingen doen.

Niet moeilijk hé:

- iedereen wil verdienen naar zijn kunnen/job/opleiding
- niet iedereen zal een job kiezen die hij niet wil doen (ik heb gestudeerd en niet voor niets)
- niet iedereen zal kans krijgen een tijdelijk job te doen (firma's rekenen op loyaliteit anders mag je die opleiding ook wel vergeten)

Eindeloze discussie hoe we het moeten aanpakken, maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat iets graag doen nog altijd primeert t.o.v. mensen opleiden en aan het werk zetten. Zo werkt het niet hé. Opleidingen my ass. Als ze het toch niet graag doen, haken mensen af. Enfin... dat is een andere discussie.

Vacature gebruikt wel nog graag eens 'misleiding troef'


Na de cases van Evy & Hélène zie ik de zin, die me de aandacht trok bij de inhoudstabel, terugkeren maar nu naast een andere foto. Een zekere Rieks met tonnen ervaring in media blijkt 1 jaar werkloos te zijn en geen job te vinden. Hij wil dus heel wat opofferen want hij is 50 en geraakt dus niet meer aan de bak.

Grappig maar de pagina er recht tegenover (rechts v het artikel over Rieks) prijkt de bevallige dame genaamd Tine die 3400 euro bruto verdiend. Concreet, de dame die bij de zin werd afgebeeld in de inhoudstabel. Flauwe misleiding, maar harde realiteit?

Zoals eerder gezegd, vacature laat me soms steigeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten