vrijdag 31 december 2010

Technics sluit de deuren

Je staat er niet onmiddellijk bij stil maar de DJ op jouw feestje zie je vandaag de dag eerder een laptop boven halen met wat kabels in plaats van een tas vol vinyl.

Tijden zijn veranderd. Een jaartje of 5 geleden zag ik kennissen en collega's nog gretig vinyl spelen en kopen, maar enkelen onder hen hadden al de eerste stappen gezet richting digital DJ'ing, meer bekend als Serato en Traktor.

Leuk alternatief, veel mp3's kunnen kopen en meenemen, je ganse catalogus beschikbaar hebben als je gaat spelen. Een ware revolutie wat blijkt ook het einde te zijn voor Technics, het gekende en ongeëvenaarde merk als het op platenspelers aan kwam.

Oktober 2010, niet lang geleden dus: Technics (Panasonic) kondigde de officiële stop aan voor het maken van Technics platenspelers. Iedere vinyl liefhebber van de laatste afgelopen 30 à 35 jaar hoort iets knarsen in z'n hoofd, er breekt iets in z'n hart. Er sterft een deeltje liefde af van z'n muziekale karakter.

Het is ermee gedaan. Goodbye old Technics. I'm sure gonna miss ya!

Je weet het misschien niet (of wel), Ik zelf draai(de) af en toe ook een plaatje op feestjes en de laatste tijd had ik zelfs voor dat er geen platenspelers meer werden geplaatst. "Oei, plaotendraoiers zegdje? Speeldje gie dao nog mee? Maojogne, ceedeets é vint of mé de laptop". "Normaol verhuren we da zelfs nie mji".

Zegt genoeg zeker?

De rental business is totaal veranderd, DJ's verkiezen gemak boven kwaliteit (alhoewel ik dat hen niet kwalijk neem aangezien de kwaliteit van een mp3 voor het 'gewone' volk toch niet anders in de oren klinkt dan een vinyl), maar draaien met CD's (via serato of traktor) of met een midi controller ... sorry jongens... ik verveel me daar gewoon mee.

Ik ga geen discussie opstarten wat wél en niet beter klinkt (vinyl ofcoz - overduidelijk), maar draaien met zo'n laptop is gewoon pokkesaai. "WOW, al die effecten!!" zei er mij een jonge knaap tijdens de DJ-Contest waar ik jury voor was. Gast, ... leer eerst eens beatmixen en dan toon ik u ff wat trucjes da ge zonder al uw machientjes kunt. Goeie ouwe ambachtelijke skills.

Enfin, ... ik ga erover zwijgen. De jeugd begint skills te missen, het gemak van illegale downloads (moest je ff zien op die DJ contest, was om te schrijnen) en alles lekker in 1 doosje. De nieuwe helden van vandaag. Chicks digg DJ's, older DJ's hate new DJ's (most of them).

Oh well... it's all about music, maar helaas is er ook sedert die digitale revolutie tonnen crap op de markt gekomen, maar dat is een ander verhaal. Daar begin ik niet eens aan om dit neer te pennen. Het zit te diep en is een verspilling van tijd. Ondertussen vecht ik wel ff op mijn manier die crappy music aan met zelf iets uit de grond te stampen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten