dinsdag 4 januari 2011

De 30 min social media regel

Het jaar van 2011 staat voor mij persoonlijk als een jaar vol uitdagingen. Alé... dat leg ik mezelf dan toch op. Een jaar vol kleine mijlpaaltjes, zowel offline als online.

Om dat allemaal te verwezenlijken voer ik voor mezelf de 30 minuten social media regel in. Concreet ga ik wel dagelijks online vertoeven op Twitter maar info vergaren en lezen van bepaalde interviews, interessante blogpost, etc... ga ik herleiden.

Ik verlies te veel tijd. Niet zozeer door al die noise, want dat lukt me nog wel om die te doorworstelen, maar ik ben snel afgeleid en ga ik dus 's avonds zo goed als niets meer lezen wat in mijn tijdslijn passeert, tenzij ik iets uiterst interessant of hot zie passeren op dat moment dat ik écht niet kan missen.

Overdag verzamel ik de tweets die ik zie passeren die ik wil lezen, en dat zijn er zo gemiddeld 5 tot 10 per dag. Dat lijkt niet veel, maar dat is best veel. 5 tot 10 links naar posts of zaken die écht interessant zijn? Geef toe, ze worden een beetje zeldzaam tussen de noise. Ik geef mezelf 30 min om die te lezen en eventueel te bookmarken om iets mee te doen.

De rest zie ik wel passeren. Ik blijf enkele mensen van dichterbij volgen, omdat die gewoon interessant zijn, maar puur om de afleiding van 1 tweet tot de aanleiding om 200 tweets te willen lezen in 1 avond niet meer te moeten doorstaan. Laat staan hoeveel tijd je nog eens kan verliezen als je Facebook wil doorpluizen.

Tweetmanagement voor mezelf. Hopelijk lukt het.

De rest van de tijd kruipt in projecten zoals wat HTML5, Chrome plugins en later ook (ik hoop snel) mobile development en nog enkele offline zaken die ook wel eens mogen bij de kraag gevat worden.

Oja... Minimum nu ook een 30 minuten sport of rust per dag om de gemoederen te bedaren.
Mensen die tips hebben om beter time te managen? een iPhone app? Een management om om te gaan met tweets en status updates? Ze zijn steeds welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten